úterý 6. dubna 2010

Krize končí? Google si to nemyslí


Google Insight je služba, která dává uživatelům představu o tom, jak moc bylo klíčové slovo v minulosti hledáno na Googlu. Nabízí i komfortní zobrazení grafů a možnost filtrovat výsledky podle zemí a podobně. O užitečnosti této aplikace se můžete přesvědčit ve dvou studiích: americké Predicting the Present with Google Trends a německá Google Econometrics and Unemployment Forecasting.

V té první výzkumníci z Googlu ukazují, jak jsou si podobné křívky hledání z ekonomických oblastí a skutečné výsledky jednotlivých segmentů, ba co víc jak spolu vzájemně souvisí hospodářské výsledky firem a vyhledávání jejich výrobků. Podobnost jde tak daleko, že podle hledání jde předpovídat do jaké země budou lidé jezdit na dovolenou. Německá studie nás bude zajímat o něco více. Odborníci z Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit v ní ukazují, jak hledání inzerátů práce dokáže přepovídat skutečný stav nezaměstnanosti v Německu. Jak to může fungovat? Poměrně jednoduše: co hledáme na internetu, hledáme z nějakých reálných důvodů. Pokud se poohlížeme po práci, zřejmě jí chcem změnit.

Mimochodem uvedené práce vznikaly před tím, než Google doplnil Insight o novou vlastnost, kterou je schopnost předpovídat jak se bude křivka hledání v budoucnu pohybovat v závislosti na svém minulém průběhu. Nechme stranou teorii, jak je to možné a zkusme se podívat na analytické možnosti, které tato volba nabízí v kontextu ekonomické krize. Dopředu říkám, že to nejsou data moc optimistická.

Začněme nejdříve bez předpovědí. Podle informací, které přinesl server Novinky, v roce 2009 překročil počet exekucí 1.000.000, v roce 2008 to bylo 550.000 a v roce 2007 428.000.

Pokud se podívate na křivku hledání slova "exekuce", tak zcela věrně kopíruje tento trend.





Leden 2010 má skoro dvojnásobek hledání oproti lednu 2009.

To ovšem není vše. Podívejme se, jak vypadá hledání klíčového slova "volná místa" i s předpovědí:





Vidíme, že předpověď ukazuje víceméně stejný průběh pro rok 2010, jako byl v roce 2009. Podobně stagnuje i trend pro klíčová slova "hledám práci"







Pro rok 2010 nás tedy podle Googlu žádné zlepšení nečeká. Začínáme skoro na deseti procentech nezaměstnaných a stejně tak s nimi i zřejmě skončíme. Mimochodem v tom se Google Insight shoduje i s předpověďmi ekonomů. Pokud chceme nepřímé potvrzení této teorie, tak můžeme zkusit vyhledávání slova "psycholog". Je obecně známo, že v době krize roste potřeba psychologické porady, takže pokud je zde zřejmá souvislost, měl by s ní souviset i počet hledání psychologů. Je to tak? Je!





Dobře: čeká nás rok nezaměstnanosti a šetření. Jak to bude vypadat? Kupříkladu lehce poklesne zájem o dovolené:






a v Egyptě se jich zřejmě bude konat o něco míň:






A opět: analytici si to myslí také,

Vyhlídka jsou to nevábné. Na faktu, že letošní rok nebude o nic lepší než minulý, ba zřejmě o něco horší nic nezmění ani volby. Možná o to pečlivěji bychom se měli rozhodovat.

Na závěr se ale sluší dodat nějakou tu pozitivní zprávu. Zkusím to: pokud skutečně fungují předpovědi a měření na základě našeho hledání ve vyhledávačích, dostáváme zajímavý a důležitý klíč ke kolektivnímu vědomí a to je fajn.

P.S. Data jsem sbíral 5.4. 2010 Google je může dál zpřesňovat a měnit.

3 komentáře:

Marek Prokop řekl(a)...

Josefe, obávám se, že Google Insights trochu přeceňujete. Ten nástroj primárně odráží způsob používání Googlu v ČR a teprve z toho někdy jde a někdy nejde usuzovat na reálné chování obyvatel ČR.

Když tu dovolenou očistíte od jazykových nejednoznačností (mateřská, rodičovská), zjistíte, že se v krizovém roce 2009 hledala víc než rok i dva před tím. Přitom to není s poklesem koupěschopné poptávky nijak v rozporu. Lidé víc hledají, pečlivěji vybírají, méně kupují. S mým pozorováním "v terénu" se to shoduje.

U té práce by data mohla dávat smysl lépe, ale nevím, pracovní trh vůbec neznám.

Josef Šlerka řekl(a)...

Zdravim Marku a dekuji za komentar. Namitce s dovolenymi rozumim a spise nez preceneni GI to bylo od mne preceneni svych znalosti, jak lide hledaji. Myslim, ze u te prace je to v poradku, stajne jako u exekuci.

Zkusim udelat tedy jiny experiment a dohledat "konverzni" query pro nejakou oblast ekonomiky a porovnat s realnymi prodeji.

Unknown řekl(a)...

Díky za tip! .-)